Dr. Mikola Érsebészet

VISSZÉR KEZELÉS HAB-SZKLEROTERÁPIÁVAL

Home  >>  Érsebészeti kezelések, műtétek  >>  VISSZÉR KEZELÉS HAB-SZKLEROTERÁPIÁVAL

A hab-szkleoterápia elvei megegyeznek a szkleroterápiás visszérkezelés alapjaival.
Minden kezelés megkezdését egy pontos érsebészeti vizsgálat előzi meg, melynek leglényegesebb eleme a 4D Ultrahanggal végzett vénatérkép készítése.
A visszeret elzáró ún. szklerotizáló vegyi anyagot (Polidocanol, Aethoxysclerol) visszérkezelés során a kívánt hatás eléréséhez szükséges koncentrációban egy vékony “inzulin” tűvel befecskendezzük a kapilláris belsejébe.
A hab-szkleroterápia során a sclerotizaló anyagot nyomás alatt levegővel keverve apró buborékként fecskendezzük be a lezárandó visszérbe. (Kezdetben ezt a technikát air block-nak hívták). A hab által az aktív, a véna falával érintkező felszín jelentősen megnő, így kevesebb befecskendezett anyaggal sokkal jobb eredmény érünk el. A keletkezett, levegővel dúsított hab nem folyik annyira, így nagyrészt a kezelni kívánt területnél marad, nem sodródik el, emellett a levegő jobban elősegíti az érfal károsodását is. Az eljárás közben nem szükséges érzéstelenítés. A duplex ultrahang vezérelte hab-szkleroterápia alkalmas a nagyobb vénatágulatok, a törzsi visszeresség megoldására is. Ilyen módon a keverék kémiailag előidézi a kapillárisok falának gyulladását, a lumenükben a véralvadást és a fokozatos lebomlást. A technika seprűvénák kezelése mellett nagyobb oldalági, akár főtörzsi visszerek kezelésére is alkalmas.
A hab-szkleroterápia egyszerű, gyors, hatékony, a beavatkozás közben is fájdalommentes, nincsenek hegek, és az idegeket sem sértik meg. A beavatkozást teljes egészében érzéstelenítés nélkül végezzük. A tűszúrás és a hab befecskendezése közben a néha érezhető éles, de csak rövid ideig tartó bizsergés – bár ez viszonylag kellemetlen, de ez mutatja a beavatkozás hatékonyságát.
Nagyobb visszereknél ez a technika kevésbé fájdalmas, mintha más eljárást alkalmaznánk.
A beavatkozást követően kompressziót helyezünk fel, és kb. 30 perc sétát, aktiv gyaloglást javasolunk. Jót tesz nagyobb mennyiségű folyadék fogyasztása is (1-3 liter víz, tea, de alkohol és széndioxidos ital nem).
A kezelést követően az általános mindennapi rutin, és a személyes higiénia korlátozás nélkül végezhető.
8-10 napon belül bőrpír és kisebb véraláfutás jelentkezhet az injekciózott területen, enyhe fájdalommal kísérve, de ez spontán és fokozatosan elmúlik.
Mellékhatásként ritkán hiperpigmentáció (bőr-elszíneződés) léphet föl, ez azonban csak átmeneti, és 12 hónapon belül rendszerint eltűnik. Esetenként előfordulhat felszíni gyulladás is.
A bőrvérzés, hematóma elleni gélek és krémek (Heparin, Ice gel, stb) használata a kezelt területen ellenjavallt, mert irritációt válthat ki. Csak testápoló tejjel vagy -krémmel szabad ápolni a területet.
A kezelt területen rendszerint nem következik be kiújulás, de az alapbetegség más testtájak vénáin visszatérhet. Ezért, ha az érsebész javasolja, nagyon fontos rendszeresen megismételni a kezelést a megfelelő állapot fenntartásáért és az elváltozások továbbterjedésének megelőzéséért.
A kiújulás csökkentése érdekében fontos – amennyire lehetséges – korrigálni a betegséghez vezető rizikófaktorokat, mechanizmusokat, és életvezetési-életmódi tényezőket.