Injekciós visszérkezelés (szkleroterápia)

A kapilláris tágulatok és visszerek kezelésének elterjedten alkalmazott és sikeres módszere a szkleroterápia (vagy érelzárás). Egyaránt alkalmazható a csak kozmetikai problémát jelentő kis vénáknál, az úgynevezett seprűvénáknál, és a nagyobb visszértágulatok kezelésére is.

A kezelés során egy igen vékony tűvel olyan anyagot fecskendezünk az érbe (Aethoxysclerol, Polydecanol), amely az érfalat károsítja, s ennek következtében a kezelést követő kompresszió (rugalmas pólya, kompressziós harisnya) hatására a véna összetapad és idővel felszívódik. A módszer az adott pillanatban meglevő tágulatokat kezeli, nincs megelőző hatása, sem pedig a mélyvénás rendszerre nincs káros hatása. A kívánt eredmény eléréséig lehetséges, hogy a kezelést 2-3 alkalommal meg kell ismételni. A tű vékonysága miatt annak szúrása már alig fájdalmas. Elvileg akár 50–100 szúrás is ejthető számottevő fájdalom nélkül, ennyire azonban rendszerint nincs szükség. A kezelés nyomán a kezelt vénák lumene megszűnik, az erek bealvadnak. Ezek a bealvadt vénák kezdetben enyhén fájdalmasak lehetnek, majd az idő múlásával felszívódnak és nyomtalanul eltűnnek. Nagyobb érgomolyagok, tágabb erek kezelésére ismétlés válhat szükségessé. Az idő múltával más helyen újabb vénatágulatok keletkezhetnek, ezek is eredményesen kezelhetők szklerotizálással.

Nagy, kiterjedt varicositas esetén több alkalommal történik a beavatkozás, mivel a gyógyszer beadható mennyiségének van felső határa (2-4 ml). Egyszerre, egy ülésben 1-2 tenyérnyi vénás terület kezelése lehetséges. A szklerotizáló anyagos kezelés, bármilyen sikeres, mindenképpen tüneti kezelés: a kiváltó okokat nem szünteti meg, de panaszt okozó tágult vénát, vénákat igen. A befecskendezett anyag roncsolja a véna falát, ezért a szúrások helyén apró bevérzések és duzzanatok alakulhatnak ki, nem szükséges azonban kenőcs vagy krém használata. A kezelés utáni elszíneződés és ödéma csak átmeneti és gyorsan megszűnik.

A szkleroterápia járóbeteg kezelési módszer, jelentősebb fájdalommal nem jár, altatást, érzéstelenítést nem igényel, kórházi befekvés nem szükséges, és műtéti heg sem marad hátra. Sokszor elég egyetlen kezelés, de tágabb ereknél előfordul, hogy meg kell ismételni a kezelést. A kezelés eredménye a beavatkozás elvégzése után azonnal megmutatkozik, de a teljes eredmény csak a bealvadt vénák felszívódása után látható. A beavatkozás maga 15-45 percet vesz igénybe, mely alatt a beteg fekszik.

A szkleroterápiás kezelés után minden esetben 10-15-20 perces séta szükséges a mélyvénás keringés fokozása céljából.

A beavatkozás után két napig kímélet javasolt, rugalmas pólya, kompressziós harisnya viselésével (3 nap folyamatos viselés.). Nem szabad a kezelt területet masszírozni! Ha érzékennyé, vagy meleggé válik a kezelt terület, az hűthető gyógyszertárban kapható jégzselével vagy bebugyolált jégakkuval, de borogatni szigorúan tilos. A rugalmas pólya viselése mellett a teljes mindennapi tevékenység ellátható, járhat, mozoghat, nem kell feküdni.

A beavatkozás után 1-2 hétig ellenjavallt a megerőltető sport és fizikai tevékenység! 2-4 hétig kerülendő a napozás, forró fürdő és a szolárium!

A rugalmas kötés eltávolítása után a kezelt terület kinézete lehet, hogy átmenetileg rosszabb mint előtte, a szétpattant vagy hegesedett vénák sötét színe, valamint a helyi gyulladás miatt, de ez legkésőbb egy hónap elteltével megoldódik. A vénák fokozatosan világosabbak, a bőr tisztább, simább lesz.

A szkleroterápiának minden egyéb beavatkozáshoz hasonlóan lehetnek komplikációi. Vérzés, fertőzés, mélyvénás trombózis nem fordul elő a kezelőorvosi utasítások gondos betartása esetén. A bőrelszíneződésre (pigmentációra) hajlamos egyéneknél – kb. 1-5 % -ban – bőrelszíneződés fordulhat elő a kezelés helyén, és ugyan ez nem végleges, de felszívódása eltarthat 12-18 hónapig is. Mint minden gyógyszernél, az arra hajlamos embereknél érzékenységi reakció léphet fel, ennek kezelésére az beavatkozást végző team teljes mértékben fel van készülve. Igen kis százalékban előfordult a kezelés nem teljes hatásossága, ezt rekanalizációnak, illetve recidivának nevezzük, és a kezelés ismétlését teszi szükségessé kb. 1-3 hónapon belül. Valamennyi szövődmény megfelelő kezeléssel, beavatkozással leküzdhető és a bevérzések rövid időn belül felszívódnak.A szakszerű scleroterápiás kezelés után, megfelelő életmód és kompressziós harisnya viselése mellett jelentősen csökken a visszerek kiújulási esélye.