Lézeres visszérkezelés (EVLA)

A pókháló visszeresség, vagy más néven seprűvénák (alsó végtagon: pókhálóvénák, seprűvénák, az arcon, orr környékén: „borvirág”) elsősorban esztétikailag zavaróak. Ezen seprűvénák megszüntetésének egyik módja a lézeres kezelés (EVLA –endovénás lézeres visszérműtét). A lézerfény alkalmas mind a piros, kék, mind a lilás színben előtűnő hajszálértágulatok eltüntetésére. A lézeres kezelés végezhető bőrön keresztül és a visszér belsejében, ú.n endoluminálisan. Mind a bőrön keresztüli, mind az ér belsejében a történő lézeres kezelés során a kiserek (pókháló- és seprűvénák) elzáródása következik be. Az erek a kezelés után még néhány hétig látszanak, bár már keringés nincsen bennük. Az elzáródott kiserek lassan felszívódnak, nyom nélkül eltűnnek. A beavatkozás után átmeneti bőrpír, kékeszöld foltok előfordulhatnak. A 2 mm-nél vastagabb erek elzárására a bőrön át alkalmazott lézer kevésbé hatásos.

A nagyobb erek esetében az injekciós kezeléshez hasonló módon a 200 nm vékonyságú lézerszálat az ér lumenébe szúrjuk be, ehhez helyi érzéstelenítés szükséges. A lézer fénye a bőr felsőbb rétegein akadálytalanul képes áthatolni, azt nem károsítja. A szövetek között szintén csak az erekben áramló vérre fejti ki hatását, így a szonda akkor sem okoz károsodást, ha nem az érbe kerül a vége.
A műtét előtt a betegek részletes érsebészeti vizsgálaton (fizikális vizsgálat, vénás ultrahang, szükség esetén artériás Doppler vizsgálat) vesznek részt. Szükséges még labor, és EKG vizsgálat is.

A lézeres visszérműtétet helyi érzéstelenítésben végzik. A visszértörzs köré helyi érzéstelenítőt tartalmazó oldatot juttatnak, majd a felszíni vénába ultrahanggal vezérelve optikai szálat vezetnek be. Szükség esetén vénás gyógyszeres rásegítés is alkalmazható a teljes fájdalommentesség érdekében. Az optikai szálat a tágult véna alsó szakaszán történő, ultrahang kontrollált punkcióval vezetik fel egészen a lágyékhajlatig. Az szál végén létrejövő hő hatására a véna belső tartalma elpárolog és a két fal összetapad, benne a véráramlás megszűnik. Az így kezelt törzs később kötőszövetes köteggé alakul. A lézeres koaguláció fentről lefelé történik, a lézer katéter folyamatos lassú visszahúzása mellett, ultrahang kontroll alatt.
A fő vénatörzs kezelése után, ha az szükséges, sor kerülhet az oldalágak kezelésére is mikrovaricectomiával (speciális mikrosebészeti eszközzel kis tűszúrásnyi nyílásokon keresztül). A műtét átlagos időtartama 45 perc – 1 óra.

A beavatkozással egyidőben, ha az szükségesnek látszik, a nagyobb visszeres ágakat hab-vagy konvencionalis szkleroterápiával is kezelhetik.

A lézeres kezelések gyakorlatilag fájdalommentesek, esetleg enyhe csípés érezhető bizonyos bőrterületeken.

A kezelt bőrterületet a lézeres kezelés előtt és után rövid ideig hűtik, majd 72 órás kompressziós pólya kezelés következik.

A kezelés előtt és után 3-4 hétig és a terápia időtartama alatt a közvetlen napsugárzás, szolárium, barnító krémek és folyadékok használata kerülendő, szükség szerint erős fényvédő krém alkalmazása javasolt.

Szövődmények igen ritkán, de előfordulhatnak: átmeneti felhólyagosodás, fokozott vagy csökkent pigmentáció (bőrelszíneződés), igen ritkán hegesedés, átmeneti bőrvörösség a kezelt terület körül. Leggyakrabban a műtét utáni 2-3. napon jelentkezhet enyhe égő fájdalom a comb belső felszínén, mely szokványos fájdalomcsillapítóra megszűnik. A kezelt erek területén néha kemény, esetleg kissé fájdalmas csomók alakulnak ki, ezek néhány hónap alatt spontán felszívódnak, a mindennapi életet nem nehezítik

Akár közvetlenül a műtét után a beteg felkelhet, panaszmentesség esetén 15 perc múlva otthonába távozhat.
A másik oldali végtagon szükség esetén 1-2 hét múlva szintén elvégezhető a lézeres visszérműtét, illetve a kisebb oldalágak, pókhálóvénák kezelése.

3-4 hét múlva ultrahangos kontroll vizsgálat történik.

A laseres műtét jobb mint a klasszikus feltárásos visszér műtét, mert a lágyéki metszést kiküszöböli, kevesebb a szövődmény lehetősége, kevesebb a műtét utáni kellemetlenség, jóval gyorsabb a felépülés, rövidebb a pólya viselési időszak, szebb a kozmetikai eredmény és mindkét láb akár egyidejű műtéte is lehetséges. A hab-szkletoterápiás kezeléshez képest viszont jobb a lézer hosszú távú eredménye, sokkal rövidebb a fásli viselési időszak és kevesebb a műtéti kellemetlenség (injekció szúrása, érgyulladás, húzó érzés).

A lézeres visszérkezelés egy új, modern minimál invazív beavatkozás, amely hatásos és biztonságos alternatívája a hagyományos visszérműtétnek. A beavatkozás kevés fájdalommal és igen kevés bevérzéssel jár, így nagyon rövid a felépülési idő és az esztétikai eredmény kiváló.