Visszérkezelés hab-szkleroterápiaval

A hab-szkleoterápia elvei megegyeznek a szkleroterápiás visszér kezelés alapjaival.

A visszeret elzáró, ú.n. szklerotizáló vegyi anyagot – Polidocanol, Aethoxysclerol – a szkleroterápiás számos idegvégződést érint több területen, ekkor vénás érzéstelenítő szer kiegészítésre is sor visszér kezelés során a kívánt hatás eléréséhez szükséges koncentrációban egy vékony “inzulin” tűvel befecskendezik a kapilláris belsejébe.

A “hab-szkleroterápia” során ugyanezt az anyagot nyomás alatt levegővel keverve fecskendezik be a kezelendő visszérbe, aminek a következtében apró buborékok keletkeznek (kezdetben ezt a technikát air block-nak hívták) a lezárandó visszérben. A hab által az aktív, a véna falával érintkező felszín jelentősen megnő, így kevesebb befecskendezett anyaggal sokkal jobb eredmény érhető el. A keletkezett levegővel dúsított hab nem folyik annyira, így nagyrészt a kezelni kívánt területnél marad, nem sodródik el, emellett a levegő jobban elősegíti az érfal károsodását is. Az eljárás közben nem szükséges érzéstelenítés.A duplex ultrahang vezérelte hab-szkleroterápia alkalmas a nagyobb véna tágulatok, a törzsi visszeresség megoldására is. Ilyen módon a keverék kémiailag előidézi a kapillárisok falának gyulladását, a lumenükben a véralvadást és a fokozatos lebomlást. A technika seprűvénák kezelése mellett nagyobb oldalági, akár főtörzsi visszerek kezelésére is alkalmas.

A hab-.szkleroterápia egyszerű, gyors, hatékony, a beavatkozás közben is fájdalommentes, nincsenek hegek és az idegeket sem sértik meg. A beavatkozást teljes egészében érzéstelenítés nélkül végzik. A tűszúrás és a hab befecskendezése közben érezhető éles, de röviden tartó bizsergés – viszonylag kellemetlen, de ez mutatja a beavatkozás hatékonyságát.

Nagyobb varixoknál kevésbé fájdalmas, mintha más technikát alkalmaznának.

Amennyiben a visszér-elváltozások nagyon elterjedtek, a kezelés viszonylag fájdalmas is lehet, mivel számos idegvégződést érint több területen, ekkor vénás érzéstelenítő szer kiegészítésre is sor kerülhet a beavatkozás során a páciens kényelme érdekében.

A beavatkozást követően nem szükséges a kompresszív terápia (rugalmas harisnya) viselése, de aktív gyaloglás viszont igen.

A beavatkozást követően 30 percet sétálni szükséges. Jót tesz a nagyobb mennyiségű folyadék fogyasztása is (1-3 liter víz, tea, de alkohol és széndioxidos ital nem).

A beavatkozást követően az általános mindennapi rutin, és a személyes higiénia korlátozás nélkül végezhető.

8-10 napon belül bőrpír és kisebb véraláfutás jelentkezhet a kezelt területen enyhe fájdalommal kísérve, de ez spontán és fokozatosan elmúlik.

Mellékhatásként, ritkán, a kezelt területen hiperpigmentáció (bőr-elszíneződés) léphet föl, ez azonban csak átmeneti, és 12 hónapon belül rendszerint eltűnik. Esetenként előfordulhat felszíni gyulladás is.

A bőrvérzés, haematóma elleni gélek és krémek (Heparin , Ice gel, stb) használata a kezelt területen ellenjavallt, mert irritációt válthat ki.

Csak testápolótejjel vagy –krémmel szabad ápolni a területet.

Az alkalmazható szklerotizáló anyag mennyisége (dózisa) hab-szkleroterápia esetén is korlátozott, korlátozott, emiatt az egy terápiás ülés alkalmával kezelhető elváltozások mennyisége is adott.

A kezelt területen rendszerint nem következik be kiújulás, de az alapbetegség más testtájak vénáin visszatérhet.Ezért, ha az érsebész javasolja, nagyon fontos rendszeresen megismételni a kezelést a megfelelő állapot fenntartásáért és az elváltozások továbbterjedésének megelőzéséért.

Fontos – amennyire lehetséges – korrigálni a betegséghez vezető mechanizmusokat és életvezetési – életmódi tényezőket.